آلرژی به پروتئین شیر گاو

آلرژی به پروتئین شیر گاو در کودکان

آلرژی به شیر گاو که به آن آلرژی به پروتئین شیر گاو نیز می گویند، یکی از شایع ترین آلرژی های غذایی در دوران کودکی است. حداکثر آلرژی به شیر گاو در سال اول زندگی 2 تا 3 درصد است بعد از شش سالگی شیوع آن به کمتر از 1 درصد می رسد و شیوع آلرژی با علامت خون در مدفوع در شیر خوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند بین 0/5 تا 1 درصد می باشد.در خصوص نوزادانی که فقط با شیر مادر تغذیه می شوند، آلرژی کمتر دیده می شود هرچند شیر گاو مصرف شده توسط مادر می تواند به نوزاد منتقل شود.2 نوع اصلی آلرژی به پروتئین شیر گاو وجود دارد:

  • آلرژی فوری : در این نوع آلرژی علائم در کمتر از چند دقیقه بروز می کند.
  • آلرژی تاخیری : این نوع آلرژی معمولاً چند ساعت یا حتی چند روز پس از خوردن شیر گاو شروع می شود.

علائم حساسیت به شیر گاو

آلرژی به شیر گاو می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند، از جمله:

  • واکنش های پوستی مانند بثورات قرمز خارش دار یا تورم لب ها، صورت و اطراف چشم ها
  • مشکلات گوارشی  مانند معده درد، استفراغ، قولنج، اسهال یا یبوست
  • علائمی شبیه تب یونجه  مانند آبریزش یا انسداد بینی و اگزما

درمان نوزادان مبتلا به حساسیت به پروتئین شیر گاو

اگر کودک شما مبتلا به CMA (آلرژی به پروتئین شیرگاو) تشخیص داده شود، پزشک عمومی یا متخصص آلرژی به شما توصیه می کند که چگونه آلرژی نوزاد را مدیریت کنید. همچنین ممکن است به یک متخصص تغذیه ارجاع داده شوید.

شیرخواری که از شیر مادر تغذیه می کند :

در این مورد شیر مادر ادامه می یابد و منحصراً حذف پروتئین شیر گاو از رژیم شیر خوار و مادرش لازم است.در واکنش های فوری این حذف 3 تا 5 روز و در واکنش های تاخیری یک تا دو هفته انجام میشود و در صورت رفع علائم ادامه می یابد. در ابتدا فقط شیر گاو از رژیم مادر حذف می شود و در صورت بروز مجدد علائم دیگر فرآورده های گاوی نیز حذف می گردد.

شیر خوارانی که از شیر خشک استفاده می کنند :

باید شیر خشک هایی که بر پایه شیر گاو هستند از رژیم غذایی کودک حذف شوند و اولین قدم استفاده از یک شیرخشک رژیمی مناسب تحت نظر پزشک متخصص است یکی از این شیر ها بیومیل سوی شیر برپایه پروتئین تخلیص شده سویا می باشد که توسط شرکت بهداشت کار تولید و عرضه می شود. این شیر علاوه بر آنکه فاقد پروتئین گاوی می باشد فاقد لاکتوز نیز بوده که می تواند در موارد عدم تحمل لاکتوز نیز مصرف شود.

درمان شامل حذف تمام شیر گاو از رژیم غذایی کودک شما برای یک دوره زمانی است. اگر کودک شما منحصراً از شیر مادر تغذیه می کند، به مادر توصیه می شود که از تمام محصولات شیر گاو خودداری کند. کودک شما باید هر 6 تا 12 ماه یکبار مورد ارزیابی قرار گیرد تا ببیند آیا آلرژی خود را از دست داده است یا خیر.

در ویدئو زیر جناب آقای دکتر عبدالرحیم فرزان پیرامون این موضوع نکات مورد توجهی رو عنوان میکنند.