در سال اول زندگی قسمت عمده غذای نوزاد ، شیر مادر یا شیر خشک است و غذا از 6 ماهگی به مرور به تغذیه نوزاد اضافه می گردد. اما از سال دوم به بعد غذا به تدریج جایگزین شیر شده و نقش اصلی را در تغذیه کودک بازی می کند. در این سن کودک باید به غیر از شیر ، 5 تا 6 وعده غذا نیز مصرف کند تا نیاز های تغذیه ای او تامین شود.

در این سن میزان نیاز کودک به پروتئین 13 گرم در روز می باشد که میبایست توسط شیر مادر یا شیر خشک و مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت و حبوبات تامین گردد. همچنین کودک در این سن نیاز بیشتری به اسیدهای چرب ضروری (امگا3 و امگا6) دارد که بخشی از آن توسط شیر تامین شده و مابقی از طریق غذاهای غنی از این دو اسید چرب مانند ماهی و مغزها تامین می گردد.

علاوه بر این ، نیاز کودک به ویتامین ها و مواد معدنی با رشد او افزایش یافته و در این میان نیاز به دو ویتامین D و K افزایش قابل ملاحضه ای می یابد که مصرف شیرهای غنی شده با ویتامین D می تواند در رفع نیاز کودک مفید باشد. همچنین سبزی های برگ تیره مانند بروکلی غنی از ویتامین K هستند. از بین مواد معدنی نیز با توجه به رشد اسکلت ساختمانی بدن کودک ، نیاز به دو ماده معدنی کلسیم و فسفر افزایش بیشتری دارد که با مصرف مواد لبنی در کنار شیر مادر یا شیر خشک در اختیار کودک قرار می گیرد.

نکته قابل ذکر این است که استفاده از قطره مولتی ویتامین در این سن ضروری است و این ضرورت در مواردی که کودک زودتر از موعد از شیر مادر گرفته شده و یا تماس کافی با نور خورشید نداشته باشد و یا اینکه غذاهای گوشتی و پروتئینی کم مصرف کرده و لبنیات بطور مستمر در رژیم غذایی خانواده نیست ، چشمگیرتر می شود.