تصمیم به بارداری یکی از مهمترین تصمیم هایی است که در طول زندگی گرفته می شود. عامل مهم و ضامن یک بارداری سالم و موفق تغذیه مناسب است. بنابراین آماده بودن بدن از نظر ذخایر مواد مغذی می تواند تاثیر بسزایی در سلامت مادر و جنین داشته باشد.


براساس راهنمای کشوری تغذیه دوران بارداری و شیردهی ، به کلیه خانم ها توصیه شده که قبل از بارداری برنامه غذایی مناسب داشته باشند و در این دوران تا حد امکان وزن خود را به BMI طبیعی یعنی بین 18/5 تا 25 برسانند.


همچنین در این راهنما علاوه بر توصیه به رعایت رژیم غذایی مناسب ، متعادل و با کیفیت که حاوی کلیه مواد مغذی از جمله ویتامین ها و املاح باشد ، تذکر داده شده که جهت جلوگیری از تولد نوزاد با نقص لوله عصبی (NTD) از سه ماه قبل از بارداری مصرف اسید فولیک را به میزان 400 میکروگرم رعایت کنند و در صورت کم خونی (آنمی) از منابع غنی آهن مانند زرده تخم مرغ ، گوشت و حبوبات استفاده نمایند.


از نتایج مهم تغذیه مناسب کنترل وزن می باشد. محققان معتقدند وزن شما می تواند یکی از عوامل وجود مشکلات در دوره بارداری باشد. بنابراین سعی کنید قبل از بارداری، به وزن خود توجه کنید. شما نباید بیش از اندازه  چاق یا لاغر باشید. هر یک از این دو حالت می تواند بارداری را برای شما مشکل تر کند. توجه به این نکته ضروری است که در دوران بارداری رژیم نگیرید. رژیم گرفتن می تواند سبب کمبود موقت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما و جنین در حال تکامل شود.


برخی مکمل های بارداری از جمله  لیدی میل که بر پایه شیر بوده و حاوی انواع ویتامین ها از جمله اسید فولیک می باشد ، می تواند در تامین نیاز های پیش از بارداری تاثیر گذار باشد.

نکته : یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد ، مصرف چای سبز در زمان اقدام به بارداری است. مطالعات نشان می دهد که مصرف 1 الی 2 فنجان چای سبز در روز قبل از بارداری خطر بدنیا آوردن نوزاد با نقایص لوله عصبی را  تا دو برابر افزایش داده که این امر بدلیل نقش مهار کننده آنتی اکسیدان موجود در چای سبز بر روی اسید فولیک می باشد.