این دسته از مواد غذایی منبع اصلی تامین پروتئین می باشد. هم چنین مواد غذایی این گروه منبعی عالی برای تامین آهن و روی هستند و املاح موجود در آنها جذب بالایی در بدن دارند. همچنین احشای داخلی گوسفند (سیراب و شیردان) دارای مقادیر بالای ویتامین B می باشند. تخم مرغ علاوه براینکه در سفیده دارای پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا می باشد زرده آن حاوی ویتامین A و آهن است.

حبوبات و دانه های روغنی  با داشتن چربی بالا ، جزء مواد مغذی پر انرژی بوده و در عین حال از منابع خوب پروتئین نیز بشمار می رود ولی ویتامین A ندارند و زمانی که خشک شوند ، ویتامین C خود را از دست می دهند. حـبوبات و دانـه های روغنی مانند غلات ، حاوی فیـتات ها هستند که می توانند در جـذب مواد معدنی تـداخل ایـجاد کنند. فیتات موجود در حبوبات با پختن از بین نمی رود و برای کاهش آنها لازم است حبوبات را خیسانده و آب آنها را دور ریخت.


مغزها
مغزها (شامل مغز گردو ، فندق ، بادام ، پسته ، ...) نیز با داشتن چربی بالا دارای کالری زیادی هستند. در این بین فنـدق دارای ویتامین A و D بوده و از سایر آجیل ها مقوی تر است. پسته و فندق سبب تقویت ذهن و حافظه می شوند. بادام حاوی فسفر، آهن و پتاسیم است. گردو دارای ویتامین A و B بوده و نیز از منابع خوب روی و مس است. گردو به دلیل دارا بودن روی ، جذب و فعالیت ویتامین های موجود در سایر مواد غذایی را افزایش می دهد به همـین دلیل توصیه می شود همراه با غذاهای دیگر از جمله پنیر و سبزی خورده شود.