غذای کمکی مورد استفاده در تغذیه شیرخوار باید با کیفیت بالا و حجم کم حاوی انرژی مناسب ، پروتئین و مواد مغذی باشد. هم چنین جهت پذیرش شیرخوار و موفقیت در این امر باید اصولی را رعایت نمود.

نکته اصلی  و مهم آن است که در سن 6 تا 12 ماهگی هنوز غذای اصلی کودک شیر مادر است و غذای کمکی بهتر است بعد از تغذیه با شیر مادر داده شود ، زیرا اگر غذا در بین تغذیه با شیر مادر داده شود ، ممکن است موجب کاهش ترشح شیر مادر گردد.

در ابتدای شروع غذای کمکی سعی کنید غذا کمی غلیظ تر از شیر مادر باشد و به مرور غلظت آن را بیشتر کنید ، به تدریج طی چند روز قوام آن به حدی برسد که با کج کردن قاشق به راحتی نریزد.

بهتر است غذا با قاشق به شیرخوار داده شود و یا در ابتدا مادر دست خود را شسته و با انگشت به شیرخوار غذا دهد و از دادن غذا با بطری شیر و یا سرپستانک به شیرخوار اجتناب کنید.

تغذیه شیر خوار با غذای کمکی می تواند 2 تا 4 بار در روز با توجه به نیاز او صورت گیرد و در صورتیکه شیرخوار احساس گرسنگی نمی کند نیاز به دادن وعده های بیشتر نیست.

در ابتدا باید از یک نوع غذای کمکی ساده جهت تغذیه شیرخوار استفاده کرد واز مقدار کم شروع نمود ، مثلا می توان یک تا دو قاشق مربا خوری غذا به او داده و بر حسب میل شیرخوار مقدار آن را افزایش داد.

برای ایجاد تنوع در مواد غذایی و دادن غذای جدید به شیرخوار بهتر است حداقل 3 روز فاصله گذاشت. این امر باعث می شود در صورت حساسیت شیرخوار به ماده جدید نوع آن مشخص شود و نیز کودک فرصت عادت کردن به آن ماده را داشته باشد.

برای تهیه غذای کمکی باید به تدریج از همه گروه های غذایی مانند غلات و مواد نشاسته ای ، گوشت و جانشین های آن، لبنیات ، سبزی ها و میوه ها استفاده کنید و ضمن رعایت تنوع باید غذای کودک به گونه ای باشد که همه روزه یکی از مواد غذایی با منشاء حیوانی مانند گوشت قرمز ، گوشت مرغ یا سایر پرندگان و ماهی ، همچنین تخم مرغ و لبنیات مورد استفاده قرار گیرد.

برای استفاده از گوشت توصیه می شود آن را به تکه های بسیار ریز تقسیم کرده و یا آن را در منزل چرخ کرده تا پختن آن سریعتر و نرم کردن آن راحت تر و خوردنش برای کودک آسان باشد.

بهتر است جهت نرم کردن غذا از پشت قاشق ، چنگال یا گوشت کوب استفاده کرد ، چراکه استفاده از مخلوط کن یا گوشت کوب برقی سبب بیش از حد نرم شدن غذا شده و اگر این مسئله ادامه یابد کودک مهارت جویدن را فرا نمی گیرد.

در تهیه غذای کمکی نباید از نمک و ادویه تند استفاده نمود و در صورت لزوم از ادویه های ملایم یا چاشنی هایی مانند آب لیموترش تازه یا آب نارنج تازه به مقدار خیلی کم استفاده کرد. همچنین با شروع غذای کمکی ضمن افزایش دفعات شیردهی ، لازم است که به شیرخوار آب جوشیده خنک داد تا ادرار کودک پر رنگ و مدفوع او سفت و سخت نگردد.

توصیه می شود از شش ماهگی به بعد هر روز علاوه بر دادن یک سی سی قطره ویتامین D+A یا مولتی ویتامین از قطره آهن نیز به میزان 15 قطره استفاده شود.