کودک در آغوش مادر پیرامون مصرف فولیک اسید در شیردهی

نقش فولیک اسید در شیردهی

اسید فولیک یا فولیک اسید که به نام‌ ویتامین B9 یا فولات نیز خوانده می‌شود، یکی از ویتامین‌های گروه ب است. این ویتامین  برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته‌ها، حیاتی ، لازم و ضروری است.

توجه داشته باشید که اسید فولیک همان نسخه اکسید شده فولات می باشد و فولات همان ویتامین B9 محلول در آب است. در واقع اسید فولیک جایگزین پایدار برای فولات در مکمل های غذایی می باشد. غذاهایی که شامل میزان چشمگیری از اسید فولیک هستند شامل؛ جگر، عدس، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، گندم، کدو تنبل (کدو حلوایی) و مارچوبه می باشند.

عملکرد اصلی ویتامین B9 در بدن :

این ویتامین به تولید ماده ژنتیکی بدن (DNA و RNA) کمک می کند، به ویژه در زمانی که سلول ها و بافت ها به سرعت در حال رشد هستند، مانند دوران نوزادی، نوجوانی و بارداری، وجود این ویتامین بسیار مهم است. اسید فولیک با ویتامین B12 همکاری نزدیکی دارد تا به ساخت گلبول های قرمز خون و عملکرد صحیح آهن در بدن کمک کند. همچنین وجود این ویتامین برای جلوگیری از بسیاری بیماری‌ها از جمله افسردگی، سکته مغزی، کاهش حافظه و مهارت‌های تفکر و بسیاری موارد دیگر مهم و ضروری است.

مصرف فولیک اسید در دوران شیر دهی:

اسید فولیک به طور طبیعی در شیر مادرانی که به خوبی تغذیه می شوند یافت می شود. در دوران شیردهی، دریافت 500 میکروگرم (0.5 میلی گرم) اسید فولیک در روز توصیه می شود. نوزادان اسید فولیک را از شیر مادر دریافت می کنند، بنابراین مهم است که در دوران شیردهی، مادر به میزان کافی اسید فولیک دریافت کند. اسید فولیک دریافت شده از طریق شیر مادر از رشد مغز وسیستم گوارشی، عصبی و ایمنی کودک حمایت می کند. کودکان برای ساخت گلبول های قرمز خون نیز به اسید فولیک نیاز دارند و در اثر کمبود آن کودک ممکن است دچار کم‌خونی شوند. بنابراین مادر در زمان شیر دهی جهت حفظ سلامتی خود و کودک در حال رشد باید از دریافت میزان کافی اسید فولیک از طریق غذاها و مکمل های حاوی این ویتامین اطمینان حاصل کند.

مکمل های حاوی فولیک اسید :

مکمل های مختلفی در بازار موجود می باشد که یکی از بهترین آنها مکمل لیدی میل تولید شده توسط شرکت بهداشت کار است . این محصول یک مکمل بر پایه شیر می باشد که با توجه به مازاد نیاز خانم های باردار  و مادران شیر ده تولید و عرضه گردیده و علاوه بر تامین کلیه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در این دوران اسید فولیک کافی را در اختیار ایشان قرار می دهد . این محصول همچنین حاوی میزان مناسبی کربوهیدرات ، پروتئین و اسید های چرب ضروری جهت سلامت بانوان در این دوران می باشد به عبارت دیگر پکیج کاملی از نیاز های تغذیه ای در زمان بارداری و شیر دهی  است . در پایان شایان ذکر است جهت تنوع در طعم و پوشش مسئله ویار در دوران بارداری این محصول در 4 طعم وانیل، موز، توت فرنگی و کاکائو تولید و عرضه می شود.

در ویدئو زیر، سرکار خانم دکتر فاطمه دیانتی جراح و متخصص زنان، درباره اهمیت مصرف اسیدفولیک در دوره بارداری و شیردهی توضیح میدهند.