یبوست در نوزدان

یبوست در کودکان چیست؟

یبوست در کودکان عارضه‌ای در دستگاه گوارش است که بر اثر آن، مواد دفعی در روده بزرگ سفت می‌شوند و دفع آن‌ها با درد و سختی همراه می‌شود. معمولاً نوزادی که شیر خشک می خورد در اکثر روزها اجابت مزاج دارد اما گاهی ممکن است 1 تا 2 روز در بین این اجابت مزاج فاصله بیافتد در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند اجابت مزاج بستگی به سن دارد.

 چه کودک شما با شیر مادر تغذیه شود یا با شیشه شیر، مدفوع سفت یا بسیار خشک ممکن است نشانه این باشد که او مایع کافی دریافت نمی کند یا به دلیل بیماری، تب یا گرما مایعات زیادی از دست می دهد. هنگامی که کودک به غذا می افتد، مدفوع سفت ممکن است نشانه این باشد کودک غذای یبوست آور مصرف کرده قبل از اینکه سیستم بدن او بتواند آنها را کنترل کند، غذاهای یبوست آور مانند شیر کامل گاو برای نوزادان زیر دوازده ماه توصیه نمی شود.

در خصوص درمان یبوست می توانید با انجام بعضی کارها به تخفیف یا درمان آن کمک کنید که در زیر به نکاتی اشاره می شود:

اگر نوزاد شما شیر خشک می خورد باید در اندازه گیری آب به مقدار مناسب برای تهیه شیر آمده مصرف دقت کنید تا از درستی نسبت آب به پودر اطمینان حاصل کنید. ضمناً می توانید از شیر خشک هایی مانند بیومیل پلاس یا سوپرامیل که دارای پری بیوتیک ها که نوعی فیبر رژیمی هستند استفاده نمائید این فیبر ها باعث جذب آب به داخل روده نوزاد و تسهیل عبور مواد از روده او می شوند و اگر کودک به اندازه کافی بزرگ شده که می تواند آب بنوشد می توانید مقداری آب جوشیده خنک شده به او بدهید.

میتوانید برای تحریک روده نوزاد شکم او را به آرامی مالش دهید که در این صورت نوزاد با ماساژ ملایم شکم احساس درد کمتر و راحتی بیشتری می کند. همچنین حمام آب گرم نیز می تواند به آرامش نوزاد کمک نماید.

اگر سن کودک بالاتر از 6 ماه است می توانید مقداری میوه و سبزیجات به رژیم غذایی او اضافه کنید تا فیبر دریافتی او را افزایش دهید. همچنین می توانید از غذای کودک بیومیل سرآل که حاوی پری بیوتیک است استفاده نمائید.